„PNRR: Fonduri pentru România Modernă și Reformată!”
Universitatea „Danubius” din Galați
Proiect: UDiGi – Transformare digitală și metode inovative de învățare în învățământul superior gălățean
Pe fondul schimbărilor inițiate în anii anteriori, anul 2024 a venit ca o continuare firească și necesară a eforturilor de transformare digitală în mediul educațional:
Consolidarea infrastructurii și lansarea inovației educaționale
După ce în 2023 s-au pus bazele unei infrastructuri digitale moderne, anul 2024 a reprezentat un pas esențial în consolidarea și operaționalizarea schimbării.
Pilotarea programului „Pedagogia digitală” a fost una dintre cele mai importante realizări ale anului. Programul, conceput pentru formarea cadrelor didactice în competențe digitale avansate, a fost testat cu succes de un grup de 50 de cadre didactice și doctoranzi. Participanții au învățat să integreze noile tehnologii în procesul de predare și evaluare, folosind metode hibride și interactive, adaptate nevoilor generației digitale.
🔬 Dotarea centrelor de cercetare și inovare s-a materializat prin achiziționarea echipamentelor necesare pentru două noi centre tehnologice de excelență:
- Centrul de pregătire în Cyber Security (CyberRange) – un spațiu de simulare și intervenție pentru securitate cibernetică, cu infrastructură capabilă să ruleze scenarii complexe, esențiale pentru dezvoltarea competențelor în domenii critice precum protecția datelor, analiza vulnerabilităților sau managementul incidentelor.
A fost achiziționată și implementată o platformă de tip metavers educațional.
Metaversul reprezintă o extensie tridimensională și interactivă a internetului, un spațiu digital complex în care utilizatorii pot interacționa între ei și cu mediul virtual prin intermediul unor avatare personalizate, în timp real. Acest univers digital imersiv este construit pe baza tehnologiilor emergente precum realitatea virtuală (VR), realitatea augmentată (AR), inteligența artificială și blockchain-ul, oferind o experiență multisenzorială și colaborativă.
În context educațional, metaversul redefinește paradigma tradițională a învățării, oferind o serie de avantaje esențiale:
- Crearea de săli de clasă virtuale în care studenții și profesorii pot interacționa ca într-un mediu fizic real, cu posibilitatea de a partaja materiale didactice, a susține cursuri interactive și a desfășura activități de grup;
- Simulări și laboratoare virtuale, utile în domenii precum informatica, dreptul sau științele sociale, în care învățarea prin experiment este esențială;
- Acces global și echitabil, deoarece metaversul permite participarea la cursuri și activități indiferent de locația geografică, eliminând barierele fizice și facilitând incluziunea educațională;
- Dezvoltarea abilităților digitale și transversale, prin utilizarea platformelor complexe care implică gândire critică, rezolvare de probleme, comunicare digitală și colaborare în echipe virtuale;
- Gamificarea procesului educațional, prin introducerea unor elemente de joc (misiuni, niveluri, punctaje), care cresc motivația și implicarea studenților.
Integrarea metaversului în procesul de predare-învățare susține tranziția spre un model educațional centrat pe student, flexibil și personalizat, adaptat exigențelor erei digitale și cerințelor pieței muncii viitorului.
În paralel, a fost actualizată și adaptată platforma de planificare și evaluare a activității studenților, astfel încât aceasta să fie compatibilă cu noile metode de predare digitală. Platforma permite acum:
- planificarea dinamică a activităților de învățare;
- evaluarea continuă și personalizată;
- generarea automată de rapoarte;
- feedback în timp real;
- integrare cu instrumente de predare online și medii de învățare imersive.
Totodată, studenții au început să beneficieze de pregătire practică în medii digitale autentice, prin utilizarea noilor echipamente, simulări în metavers și aplicații colaborative, punând bazele unei generații pregătite pentru meseriile emergente ale viitorului.
În perspectiva dezvoltării sustenabile a infrastructurii educaționale și de cercetare, anul 2025 este marcat de obiective clare, orientate spre consolidarea capacității instituționale și aprofundarea inovației:
- Continuarea achiziție pentru dotarea celui de al doilea centru
- Centrul de cercetare în Informatică Aplicată – un hub al inovației, care găzduiește laboratoare pentru inteligență artificială, IoT, modelare și diagnoză, fiind un motor al aplicării cercetării în mediul economic și educațional.
Pentru anul 2025 este planificată actualizarea și implementarea celor 6 programe de studii în corelare cu viitorul Cadru European al competențelor digitale. Aceasta a fost pilotată unui grup experimental de studenți în anul universitar 2023 – 2024. De asemenea, activitatea este planificată a fi desfășurată începând cu luna octombrie 2025.
- Program de Licență Psihologie din cadrul Facultății de Psihologie și Științe Biomedicale, corespunde Domeniului de specializare 2 Sănătate
- Program de Licență Asistență socială din cadrul Facultății de Psihologie și Științe Biomedicale, corespunde Domeniului de specializare 2 Sănătate
- Program de Licență Economia Comerțului, Turismului și a Serviciilor din cadrul Facultății de Științe Economice și Administrarea Afacerilor, corespunde Domeniului de specializare 8 Servicii comerciale
- Program de Licență Informatică din cadrul Facultății de Informatică și Științe Aplicate corespunde Domeniului de specializare 10 Digitalizare (inclusiv TIC)
- Program de Licență Media Digitală din cadrul Facultății de Comunicare și Relații Internaționale corespunde Domeniului de specializare 16 Arte
- Program de Master Finanțe și Tehnologii Digitale (FINTECH) din cadrul Facultății de Științe Economice și Administrarea Afacerilor, corespunde Domeniului de specializare 12 economie digitală